Ekonomi

IATA: Tedarik krizi havayolu sektörüne 11 milyar dolar maliyete yol açacak

ForInvest – Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), havacılık sektöründeki tedarik zinciri sorunlarının 2025’te havayolu şirketlerine 11 milyar doların üzerinde maliyete yol açacağını açıkladı. Yeni uçak ve parça üretimindeki gecikmeler, havayolu şirketlerini filo planlarını gözden geçirmeye zorluyor. Dünya genelinde ticari uçak siparişleri 2024’te 17 binin üzerine çıkarak tarihi zirveye ulaştı. Bu rakam, 2010-2019 dönemindeki yıllık ortalama 13 bin sipariş seviyesinin belirgin şekilde üzerinde bulunuyor.

Açıklamada, üretim gecikmelerinin maliyetinin dört ana kaynaktan oluştuğu belirtildi. Fazla yakıt giderleri 4,2 milyar dolar tutacak. Yeni uçak teslimatlarındaki gecikmeler nedeniyle havayolları daha yaşlı ve yakıt verimliliği düşük uçakları kullanıyor. Ek bakım maliyetleri 3,1 milyar dolara ulaşacak. Yaşlanan küresel filo, daha sık ve pahalı bakım gerektiriyor. Motor kiralama maliyetleri 2,6 milyar dolar artacak. Bakım süreleri uzadığı için havayolları daha fazla motor kiralamak zorunda kalıyor. Uçak kiralama oranları da 2019’dan bu yana yüzde 20-30 yükseldi. Fazla envanter tutma maliyetleri 1,4 milyar dolar olacak. Havayolları, öngörülemeyen tedarik aksaklıklarına karşı daha fazla yedek parça stokluyor.

Artan maliyetlere ek olarak, tedarik sorunları havayollarının büyüyen yolcu talebini karşılamak için yeterli uçak konuşlandırmasını engelliyor. 2024’te yolcu talebi yüzde 10,4 artarken, kapasite artışı yüzde 8,7’de kaldı. Doluluk oranları rekor seviyede yüzde 83,5’e yükseldi. Yolcu talebindeki artış trendi 2025’te de devam ediyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu